Motywacja to zdolność/gotowość do podejmowania konkretnych działań. Jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ na osiąganie sukcesów – niezależnie od tego, co stanowi cel. Jak o nią dbać i co zrobić, aby mieć nieograniczoną motywację do treningu?

Cel działania, czyli co chcesz osiągnąć?

Pierwszym, fundamentalnym pytaniem, które musisz sobie zadać brzmi: Co chcę osiągnąć? Musisz poznać swój cel. Powinien on być możliwie precyzyjny, tj.:

  • ŹLE: Chcę schudnąć.
  • DOBRZE: Chcę schudnąć 10 kilogramów i stracić 20 centymetrów w obwodach, w ciągu 10 tygodni.

Im bardziej szczegółowy będzie cel, tym lepiej. Co więcej, kluczowa jest podstawowa (pierwotna) wizualizacja, tj. wyobrażenie siebie po zmianach. Jeśli chcesz schudnąć – wizualizuj swoją nową, szczupłą sylwetkę i korzyści z niej wynikające.

Cel powinien zostać zapisany na kartce papieru i umieszczony w dobrze widocznym miejscu. Świetnym pomysłem jest przypięcie kartki na lodówce lub drzwiach od pokoju. Po prostu musisz każdego dnia „zderzać się” z tym co chcesz osiągnąć.

Plan, czyli wszystko dopięte na ostatni guzik

Planowanie ma ogromne znaczenie dla naszej motywacji. Zdecydowanie efektywniej pracujemy w momencie, kiedy mamy opracowany plan działania. Wysoka efektywność efektywnie oddziałuje na naszą motywację, co sprawia, że wpadamy w tzw. trans działania.

Planować należy z wyprzedzeniem. Według teorii Briana Tracy, najlepiej tworzyć plany miesięczne, tygodniowe i dzienne.

  • Plan miesięczny opracowujemy w ostatni dzień miesiąca.
  • Plan tygodniowy opracowujemy w ostatni dzień tygodnia.
  • Plan dzienny opracowujemy w przeddzień.

Plany, podobnie jak cele – muszą być precyzyjne i jasne. Najlepiej uwzględniać w nich wszystko – niezależnie od celu. Tj. w planie dnia powinny znaleźć się wszystkie czynności, które podejmujemy.

Postępy, czyli jak często sprawdzać efekty i czy w ogóle warto to robić?

Kiedy rozpoczynamy treningi, zawsze dążymy do jakiegoś celu. Kiedy się do niego zbliżamy i treningi przynoszą określone rezultaty – automatycznie ładujemy motywację, co daje nam siłę do kolejnych działań.

Nie mniej jednak, niekiedy dzieje się tak, że postępy są niewielkie co działa odwrotnie – tj. ogranicza naszą motywację i pośrednio przyczynia się do rezygnacji z realizacji planu. Dlatego też, kwestia monitoringu rezultatów – bywa sporna. Należy podchodzić do niej możliwie elastycznie. Co to oznacza w praktyce?

Otóż, rezultaty powinny być mierzone zawsze wtedy, gdy czujemy poprawę, tj. wówczas, gdy mamy świadomość, że „jest dobrze”. Kiedy spodziewamy się, że w danym czasie postępy były niewielkie (zastój), wówczas warto – zrezygnować i przełożyć pomiary efektywności na inny, lepszy czas.

Z reguły, łatwo wyczuć czy mamy dobrą formę, czy też – czegoś brakuje. Intuicja gra tutaj ważną rolę.

Niech wiedzą, czyli powiedz o swoich celach innym!

Jeśli chcesz, aby Twoja motywacja wskoczyła na wyższy poziom, możesz skutecznie ją zwiększyć poprzez poinformowanie innych o swoich celach. Świadomość, że Twoi bliscy i przyjaciele wiedzą o Twoich celach rodzi dobrą presję wyników, tj. mobilizuje do działania.

Pozytywna presja to zjawisko, które będzie pewnego rodzaju parasolem ochronnym i zmobilizuje Cię do działania w chwilach zwątpienia.

Pamiętaj jednak, aby informować ludzi, którzy stanowią dla Ciebie wsparcie. Szyderstwo – nie jest Ci potrzebne do osiągnięcia celu.

Inspiruj się, czyli sukcesy innych Twoim drogowskazem!

Fantastycznym sposobem na zwiększenie motywacji jest również inspiracja sukcesami innych osób. Sprawdzaj historie innych, inspiruj się osobami, które osiągnęły sukces. To pozwoli Ci wyzbyć się wszelkich wątpliwości.

Kiedy zorientujesz się ilu osobom udało się dotrzeć do podobnych celów – nie tylko wzmocnisz motywację, ale także realnie uwierzysz w swoje możliwości. Co więcej, zrozumiesz swoją drogę!